Hubnutí

Potřeba, či spíše u někoho nutnost, zhubnout se pojí u mnoha lidí s nepříjemnými pocity a proto bývá počátek hubnutí nezřídka odkládán, nebo spíše rovnou odložen na neurčito. Především si pak mnoho lidí dává novoroční předsevzetí zhubnout po Vánocích, kdy několik kilo přibrali. Po kolikáté už? To se pak posilovny plní novoročními fitnessáky, supícími na aerobních strojích a trenéři mají úměrně s tím nepoměrně více práce než jindy, ovšem jen do času. Motivace většinou vyprchá a i těch několik kil, která se podaří zhubnout, se zase nabere zpátky. Možná i něco člověk přibere navíc. Klasický jojo efekt, jaký zná spousta lidí.

Někteří se dostanou do věčného kolotoče diet, nárazového cvičení, které může mít charakter jednotlivých, zřídkavých, návštěv posilovny, kdy se člověk „zničí“ a má pak pocit zadostiučinění, že pro sebe něco udělal, což je nesmysl. Opak je pravdou. Obvykle pak člověk týden odpočívá, čímž má pohybu ještě méně než obvykle a naopak ještě snáz přibere. Daleko účinnější je cvičit každý, nebo téměř každý den a se střídavou intenzitou, která má na hubnutí daleko účinnější vliv.

Pochopitelně vedle cvičení je zapotřebí soustředit se i na úpravu stravovacích návyků, které bývají často dost hrozné. Za poslední léta jsem si všiml u mnoha lidí zlozvyku, který nazývám „ptačím obžerstvím“. A to častěji u žen. Člověk s tímto zlozvykem má tendence „zobat“ v průběhu celého dne nějaké jídlo. Díky tomu nezná pocit hladu a přibírá. Ptačí obžerství tedy charakterizuje časté jezení nezdravých pochutin mezi hlavními jídly. Mezi snídaní a obědem může člověk ujídat sušenky v kanceláři, nebo si dojít na chlebíček nebo na smaženku v kantýně. Uspokojí i čokoláda v šuplíku nebo káva (2, 3…?) s cukrem. K obědu toho tento člověk moc nesní, spíše se odbývá, aby náhodou nepřibral ;-), ale jen několik hodin nato pokračuje v „zobání“. Může to být zákusek, arašídy v čokoládě nebo bonbóny. A takto to pokračuje celý den. Prvním krokem k odstranění ptačího obžerství je, začít jíst normálně v rytmu snídaně – oběd – večeře. Jen díky tomuto úplně jednoduchému kroku lze snížit svoji hmotnost o několik kilo.

Hubnutí nemusí být strašák, pokud si z něho strašáka sami neuděláte. V tom Vám může pomoci zkušený profesionál a stanovit reálné cíle hubnutí a stanovit postupy, jak toho dosáhnout. Na Vás je kromě nutná motivace, spolupráce a ochota na svých zlozvycích pracovat. Platí, že pozvolnější hubnutí má trvalejší následky. Skokové hubnutí, jakýmkoli způsobem, nejspíše ale ne úplně zdravým, má v drtivé většině případů za následek jen další přibrání.