Co na těchto stránkách nenajdete

Jsem si jistý, že důvodem, proč jste zavítali na tyto stránky je pocit nebo potřeba, že je nutné něco změnit. Může to být redukce tělesné váhy, změna vzhledu za zachování tělesné hmotnosti, úprava tělesné kompozice, zlepšení výkonnosti, získání ztracené kondice, zpomalení procesu stárnutí atd. Někdy jsou lidé předem vyděšení z představy, že jim bude osobní trenér nutit trénink určený kulturistům a že tak budou nedej bože vypadat. Toho se bojí zejména ženy. A neoprávněně! Přece jen málokterý člověk přijde do posilovny s tím, že je jeho cílem soutěžní kulturistika. Můžu Vám slíbit, že na těchto stránkách nenajdete kulturistický styl tréninku a ani já svým klientům tento trénink nedoporučuji, pokud dotyčný nechce soutěžit v kulturistice. Kulturistický trénink může dlouhodobě vyhovovat lidem sportovně nadaným, jejichž genetika je velmi příznivá pro budování svalové hmoty anebo lidem užívajícím anabolika.

 

NE kulturistickému stylu tréninku!

Kulturistický styl tréninku, tedy nejrozšířenější typ cvičebního programu, jaký lidé v posilovnách cvičí je pro naprostou většinu z nich nevhodný. Tím mám na mysli zejména štěpený tréninkový program dělený podle svalových partií, tzv. split-systém, splitový trénink. Třebaže se dá sestavit i rozumným způsobem, v naprostě většině se setkáte v posilovnách se splitovým tréninkem v různě zparchantělé podobě. Bohužel bývá stále doporučován i celou řadou fitness trenérů. Ti by si měli uvědomit, že nepřipravují soutěžní kulturisty, ale povětšinou netrénované lidi. Tento druh tréninku však bývá podporován jak výrobci posilovacích strojů a majiteli fitcenter, tak zčásti i časopisy o kulturistice a fitness a některými internetovými stránkami. Naštěstí se objevují stále častěji vzdělaní lidé, píšící o moderním přístupu k tréninku pro lidi, kteří nemají ambice v soutěžní kulturistice a fitness a pouze chtějí zlepšit některou fyzickou kvalitu. Proto čtu zejména prakticky využitelné knihy pro celé spektrum cvičících ve fitcentrech, stejně jako články na internetu a používám metody, které mají prokazatelně pozitivní vliv na zdraví a celkovou kondici.

 

NE dietám všeho druhu!

Dále se zde nedozvíte nic o populárních dietách, jimiž nás zásobují nesčetné časopisy, zejména pro ženy. Nad některými pochybnými dietami zůstává rozum stát a jejich autor/ka by měl/a dostat zákaz psát o čemkoli, co má souvislost se zdravým stravováním. Každý člověk by si měl uvědomit, že to, kolik kg má nadváhu anebo podváhu, kolik má svalů a tuku, má na svědomí především poměr mezi příjmem a výdejem energie. V některých případech pak bývá hmotnost jedince ovlivněna navíc i dědičnými dispozicemi a zdravotními problémy (metabolické a hormonální poruchy). Mnoho lidí se zaměřuje hlavně na snížení příjmové části energetické bilance. Výsledkem této snahy ovšem bývá často valné části dietařů známý jo-jo efekt spojený s náhradou svalové hmoty nechtěnou tukovou tkání, ale rovněž pokles hodnoty bazálního metabolismu nebo dokonce nedostatek pro život důležitých živin jako důsledek minimálního energetického příjmu.

 

ANO individuálním potřebám!

Hlavním úkolem dobrého fitness trenéra je připravit svému klientovi takový cvičební program, který bude respektovat jeho momentální úroveň fyzické zdatnosti, a který jej posune na nejbližší vyšší úroveň v závislosti na jeho cílech. Proto, pokud se nebudete chtít stát soutěžními kulturisty, pak Vám nebudu sestavovat program na bázi kulturistického stylu tréninku. Tento tréninkový přístup Vám přiblížím v dalším článku, protože toto téma vyžaduje „větší prostor.“ Ruku v ruce jde na cestě za lepším vzhledem, výkonem či lepším pocitem ze sebe sama, správná strava. Plně se ztotožňuji s Nancy Clarkovou, která ve své knize Sportovní výživa píše na téma diety: „Nehledejte pomoc v žádných zázračných dietách. Místo toho se naučte jíst odpovídajcí porce potravin, které máte rádi. Naučte se, jak lze různé potraviny začlenit do jídelníčku, a ne je z něj vyloučit. Předpokladem úspěšného snižování hmotnosti je naučit se, jak bychom měli jíst zdravě a přiměřeně.(1)

(1) Nancy CLARK, Sportovní výživa, Praha 20095 , s. 241, 251.